Un dels actuals projectes que barallen a l’Ajuntament és l’aprofitament dels tolls del Tossal com a bassa d’acumulació d’aigua per a usos de regadiu. Aquesta és una iniciativa que impulsa la Comunitat de Regants de la Murta amb el vist-i-plau de l’Equip de Govern.

La setmana passada ens vam reunir amb La Clau Mora per tal de conéixer el seu punt de vista sobre el projecte. Des de l’associació desconeixen si s’ha elaborat un projecte al respecte, i en cas d’existir no s’ha convocat el Consell Agrari, que no es reuneix des de juliol, per a discutir la seua viabilitat i visibilitzar els diferents punts de vista. Per tant, els membres de l’associació que també formen part del Consell, desconeixen el possible impacte mediambiental que suposaria una actuació d’aquestes característiques.

El passat diumenge 10 d’abril el nostre col·lectiu va realitzar una visita a la zona del Tossal, on el seu mantell triàsic (la pedra d’algeps i l’argila vermella) constitueixen un jaç impermeable que permet la formació d’aiguamolls. Una llengua de sorra abocada a l’entrada deixa en evidència l’activitat que s’està realitzant al nivell superior omplint la pedrera amb la sorra sobrant de la construcció de l’Escola.

Al seu voltant un petit ecosistema,un entorn heterogeni que allotja herbes, joncs, canyes i altres plantes herbàcies amb aus, mamífers, rèptil i amfibis.

Des de Compromís per Montserrat estem compromesos amb l’entorn natural i paisatgístic del poble, a més del desenvolupament agrari i econòmic. Per això, hem sol·licitat per registre d’entrada una reunió amb Regina Campos, regidora d’esports, igualtat, agricultura i desenvolupament rural, amb l’objectiu de conéixer en profunditat el projecte que es vol dur a terme al Tossal, per tal d’assegurar que no implique un risc per al seu entorn natural.